Fotíme portréty

Nejprve si řekněme, co to je vlastně portrét. Portrétní fotografie je zachycení podoby jedné nebo více osob na fotografii, přičemž na snímku převládá tvář a její výraz. Správná portrétní fotografie má zachytit podobu, osobitost a náladu osoby, která se fotí. Portrét v žádném případě není náhodný snímek, ale komponovaný obraz osoby ve statické pozici. Nejčastěji se fotí osoba hledící do objektivu, ale není to pravidlem. Pohled může být také mimo osu. U portrétu je nejdůležitější tvář fotografované osoby, ale na snímku se může objevit i část těla či celá postava s doplňujícím pozadím.

Foto model

Pokud jste začátečník, je nejvhodnější osobou kamarád, kamarádka nebo někdo z rodiny. Pokud se snímky nepovedou a osoba na nich bude vypadat hůře než ve skutečnosti, blízcí a kamarádi Vám to odpustí.  Navíc budou mít dostatek trpělivosti při Vašich pokusech. Tak směle do toho.

Foto vybavení

Máte-li zrcadlovku (Canon, Olympus, Nikon atd.) se systémem výměnných objektivů, máte napůl vyhráno. Samozřejmě hezký portrét uděláte i s kompaktem, ale s digi zrcadlovkou a objektivy Vás nic neomezuje. Důležitý je výběr objektivů, se kterými budete pracovat. Portrét se fotí jinak než krajina a vyžaduje větší hloubku ostrosti. Doporučuji si o objektivech něco přečíst.

Dobrým pomocníkem je také stativ, popřípadě blesk či světla, pokud nebudete využívat venkovní světlo a hodláte focení uskutečnit v místnosti.

Pozadí

Rozhodně nepodceňujte pozadí, k focení portrétu patří zajištění vhodného prostředí, může to být pokoj či příroda. Fotografujete-li v místnosti, nezapomeňte vyklidit veškeré rušivé elementy, které na fotografii nepatří.  Není dobré, když pozadí splývá s objektem, nebo ho dokonce ruší. Portrét vypadá dobře, když pozadí barevně ladí s modelem.

Uvažujete-li o použití různých rekvizit, připravte si je ještě před samotným focením. Není dobré model zbytečně nudit tím, že budete hledat vhodnou kulisu po bytě.

Kompozice

Portrétům sluší středová kompozice nebo kompozice v souladu se zlatým řezem. Jsou to základní pravidla kompozice. Středová kompozice je statická a působí klidně, může ovšem někdy trochu nudit. Zlatý řez, je kompozičně nejlepším řešením, objekt by se tedy měl nejlépe nacházet v pravé dolní třetině. Vyzkoušejte si pár snímků a uvidíte sami, která z fotografií se vám bude líbit více. 

Zaostřete na oči

Při fotografování se zaměřujte na oči. Portrétová fotografie vyžaduje ostré oči, to je základní pravidlo. Začínajícím fotografům se stává, že se (zejména u focení aktů) zaměří na jiné detaily a to je špatně.

Světlo

Foceným lidem nejvíce sluší měkké rozptýlené světlo. Nezpůsobuje tvrdé stíny, pomáhá zjemnit vrásky, póry a jiné vady pleti. Lidé pak nemají hluboké stíny v obličeji a nemají potřebu mhouřit oči. Pro jeho dosažení je ideální podmračená obloha a v místnosti Vám ho poskytne velké okno na zastíněné straně budovy. Okno vůbec zajistí mnoho zajímavého světla. Postavte k němu model, různě ho nastavujte, obcházejte a sami uvidíte, kolik různorodého světla objevíte. Stín si můžete vytvořit pomocí difuzéru umístěného nad modelem. V přírodě nezapomínejte na stín stromů, který nemusí být kompaktní, a ve výsledku můžou mít portrétované osoby nestejně osvětlené fleky ve tvářích. Nepřeberné množství světelných variant nabídne podchod nebo průchod, nejlépe se světlem na obou stranách. Úsvit a soumrak jsou období dne, z nichž těží mnozí portrétisté. Tento čas je slunce nízko a to dává fotografiím nezaměnitelnou atmosféru. Zkuste model postavit mezi sebe a slunce, uvidíte sami. Naopak vyhýbejte se focení v poledne, kdy je slunce vysoko a svítí shora. Fotografovaní mají tendenci se mračit a stínit si oči a navíc se tvoří hluboké, kontrastní stíny pod nosem, ústy a bradou.

Atmosféra, přirozenost

Jistě budete fotit většinou neprofesionály a tak se může stát, že fotografovaná osoba se bude stydět. V žádném případě na model netlačte, potřebujete, aby se portrétovaný uvolnil a proto navoďte příjemnou atmosféru povídáním nebo nabídněte čaj, kávu. Nestačí jen stát u fotoaparátu a mačkat spoušť, ale je potřeba s modelem komunikovat, odložte třeba na chvíli fotoaparát a ukažte, co a jak si představujete. 

Dobrý portrét by měl být o zachycení daného přirozeného momentu a momentálních emocí (pláč, smích, překvapení nebo zamyšlení atd.) a ne o složitém aranžování. Zachycení aktuální nálady vypoví o fotografovaném vše a o tom portrét je. Každá tvář je krásná a dobrý portrétista by měl tu krásu umět najít.